Waarom doen mensen soms zo asociaal op de weg ?

ik reed gisteren op een rotonde en een man wou zo de rotonde op schieten hij keek niet eens wat ie deed,
ik kon nog net wat uitwijken naar de binnenkant van de rotonde en hij kon nog net wat remmen.
dus geen botsing gelukkig.
maar nou deed die daarna zo belachelijk, toeteren en middelvinger opsteken.
en net doen alsof ik degene ben die het verkeerd deed,

waarom is het dan zo moeilijk om een sorry gebaar te maken ipv de boel omdraaien

13 jaar geleden
in: Auto's
2.8K

Het beste antwoord

Ha, die Rebecca;

In het verkeer in een auto voelen mensen zich vaak veel anoniemer dan in de normale omgang, dat zal asociaal gedrag mede in de hand werken. Daarbij geven moderne auto's een bepaald, vaak vals gevoel van veiligheid, waarmee de feitelijke veiligheid natuurlijk niet gediend is. En het lijkt er steeds meer op dat men zichzelf als individu belangrijker vindt dan de gemeenschap. De eigen tijd en verplaatsing worden veel belangrijker gevonden dan die van anderen. Verder lijkt het er sterk op dat deelname aan het verkeer voor steeds meer mensen geen bewuste handeling meer is, maar iets dat ze overkomt.
De beste manier om hiertegen gewapend te zijn is er vanuit te gaan dat iedereen de weg op is gegaan met de bedoeling tegen jou aan te botsen en dat jij de enige bent die dit kan voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

- mensen hebben haast en denken op die manier eerder aan te komen
- Mensen weten ECHT niet beter
- Per ongeluk een fout gemaakt, en in de schrik de kwaadheid die ze op zichzelf voelen afwentelen

zijn redenen die dit gedrag alle drie kunnen verklaren en afhankelijk van de situatie ook doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er zich nou eenmaal steeds meer agressieve idioten in het verkeer begeven. Dat ze idioot worden komt deels door de verharding van de maatschappij (denken dat je met een grote bek iets bereikt) en deels door de overbevolking in Nederland, waardoor men nauwelijks meer echte rust vind.

Niks van aantrekken is het advies, maar ik begrijp je boosheid en frustratie.
paulus811
13 jaar geleden
Het ,,waarom,, daar komt men nooit achter.
En er zijn legio antwoorden te bedenken.

Vatstaand feit is dat motorvoertuigen nummerplaten hebben en overigen verzekeringsplaatjes.

Wellicht dat u kunt informeren bij de politie wat uw mogelijkheden zijn in deze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms omdat ze echt denken voorrang te hebben. Misschien had deze man dat ook wel, het is namelijk een wijdverbreid misverstand dat je op een rotonde áltijd voorrang hebt op verkeer dat de rotonde op wil rijden. Een rotonde is formeel namelijk gewoon een gebogen stuk eenrichtingsweg, en degene die de rotonde op wil rijden, komt van rechts.

Dit is wat de rijksoverheid ervan zegt:

"Voorrangsregels rotonde
Er zijn rotondes waar u voorrang moet verlenen en rotondes waar u voorrang moet krijgen. Bij het naderen van een rotonde gelden dezelfde voorrangsregels en voorsorteerregels als bij een kruising. Wilt u een rotonde oprijden waar geen verkeersborden of verkeerstekens staan die de voorrang regelen, dan moet u voorrang krijgen van al het verkeer dat op de rotonde rijdt.

Wilt u een rotonde oprijden waar verkeersborden en/of verkeerstekens staan die de voorrang regelen, dan moet u voorrang verlenen aan alle bestuurders die op de rotonde rijden."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
had je wel je eigen knipperlicht aan om aan te geven dat je nog verder wilde?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent alleen bij het verláten van de rotonde verplicht je knipperlicht aan te doen (naar rechts uiteraard). Geen knipperlicht betekent dus 'ik rij door over deze weg'. Deze weg is de rotonde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee nee,als je links de rotonde blijft volgen moet je je knipperlicht ook aan doen net zolang tot je naar rechts gaat dan pas doe je m uit naar rechts.vraag maar na ij je rij instructeur.
rebecca
13 jaar geleden
zo word het je wel geleerd ja,. maar het is niet verplicht.
( mijn man is rij-instructeur)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het knipperlicht naar links aan als je na het oprijden van de rotonde driekwart gaat, is optioneel, niet verplicht. Het knipperlicht naar rechts aan als je de rotonde gaat verlaten is wel verplicht. Dus de slimme manier om een rotonde te benaderen, is: - Heeft de auto zijn knipperlicht naar rechts aan? Dan ga je ervan uit dat hij de rotonde gaat verlaten. - Heeft de auto zijn knipperlicht naar rechts niet aan? Dan ga je ervan uit dat hij de rotonde niet gaat verlaten. Wederom citaat van de site van de rijksoverheid: "Richting aangeven op een rotonde
Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting. Bij het verlaten (afslaan) van de rotonde is het wel verplicht richting aan te geven naar rechts. Bij het verlaten van een rotonde moet u bestuurders die de rotonde blijven volgen laten voorgaan." http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-zijn-de-verkeersregels-op-een-rotonde.html#richting-aangeven-op-een-rotonde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die met hun knipperlicht naar links over de rotonde gaan, ik vind het zo idioot.
Het werkt zelfs verwarrend!
Er zijn ook steeds meer mensen die richting naar rechts aangeven wanneer ze de rotonde op gaan rijden! Duh!
Echt onzin.
Je geeft alleen aan wanneer je de rotonde AF gaat.
Dat is toch logisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik doe t voor mn eigen veiligheid.weet je hoeveel mensen n rotonde afrijden zonder knipperlicht aan.dat is pas frustrerend.en als ze zien dat ik nog verder ga dan weten ze in ieder geval dat ze moeten stoppen en niet hoeven te twijfelen van ,"gaat ze door of gaat ze af"?ik heb t trouwens ook geleerd met mijn rijopleiding en met andere mensen in de auto ben jij verantwoordelijk dus...veiligheid staat bij mij voorop.of jij t nu onzin vind of niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, weet je wat het is? Iemand die geen richting aangeeft als hij de rotonde af gaat, geeft zeker geen richting aan als hij op de rotonde blijft. Dus als jij aan komt rijden op de rotonde, en je geeft geen richting aan, dan ga ik ervan uit dat je op de rotonde blijft. Net zoals iedereen die een beetje kan rijden. En iemand die niet een beetje kan rijden, die knalt gewoon de rotonde op of jij je linker knipperlicht nou aan hebt of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SuzyQ, ik ben het helemaal eens wat je allemaal schrijft over het knipperlicht en de rotonde!!
Ik heb me echt verdiept in de vraag waarom de vriendelijkste mensen agressief en onsportief worden zodra ze achter het stuur gaan zitten.

Misschien heeft het met het uiterlijk van de meeste auto's te maken.
Veel auto's zien er stoer, snel en dominant uit. Ik denk dat dit (mede) onze 'transformatie' veroorzaakt.
Het viel me laatst op dat auto's die bv een lief poppetje, knuffelbeest of grappige leus op hun dashbord of ruit hebben zitten anders 'overkomen' dan een snelle en stoere wagen.
Het uiterlijk van de auto vertegenwoordigt als het ware het karakter van de bestuurder, op het moment dat hij of zij de weg op gaat.

Daarom rijden we met onze stoere wagen ook het liefst zo'n 'truttenschuddertje' van de weg af.
Daarom gaan we kijken wie er het eerst en het hardst optrekt zodra het stoplicht op groen springt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens!
En 'truttenschuddertje' voeg ik toe aan mijn woordenlijst. Geniaal! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, reageerden daarom de eigenaren van grote bakbeesten altijd zo opgefokt als ik met mijn oude rode nep-pandaatje (de originele vierkante) sneller optrok bij het stoplicht? Ik deed het er niet eens om, je maakt gewoon sneller vaart met een benzineauto die geen drol weegt (wat er niet in zit, hoef je niet mee te sleuren) dan met een zware bak die op diesel gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, precies wat ik bedoel dus!
Enneh, Renate, waar blijft die plus nou?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is ie dan, eindelijk...!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, dank je wel!
Een hoop mensen schrikken en krijgen daarvan een stoot adrenaline. Het kost best moeite om op zo'n moment "schuld" te bekennen. Een grote bek en een hand vol middelvingers is dan inderdaad makkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komt omdat er mensen op de weg een te veel ik gehalte hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoeld situaties zoals deze?
http://www.camdriver.nl/camdriver/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=24&cntnt01returnid=57
Of:
http://www.camdriver.nl/camdriver/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=13&cntnt01returnid=57

Mensen die dergelijke fouten maken hebben het heel vaak niet eens door en in hun wereld ben jij de boosdoener die dat sorry gebaar niet maakt. De werkelijkheid is dus misschien wel dat jij mogelijk een foutje hebt gemaakt. Misschien reed je niet op een voorrangs rotonde, of misschien had je je richting aanwijzer aan naar rechts zodat de andere bestuurder dacht dat jij erafging.

Maar ervanuit gaande dat jij het niet fout deed: de meeste bestuurders hebben het niet eens door dat er wat foutging, laat staan dat ze door hebben dat de oorzaak bij hen lag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals al eerder is gezegd geloof ik ook niet dat de meeste mensen zich bewust zijn van de gevolgen van hun asociaal gedrag.
Maar ik ga me er steeds minder aan storen, en ga steeds meer het goede voorbeeld geven.
Ik ben me er steeds meer van bewust dat ik verantwoordelijk ben voor mijn medeweggebruikers, en zij voor mij.
Dus goed voorbeeld doet volgen.
Ik kan er soms ook wel om glimlachen, als dan zo'n dure agressief aandoende wagen mijn kleine koets met een enorme snelheid inhaalt en ik vervolgens naast deze persoon bij het eerstvolgende stoplicht sta.
Verbeter de wereld en begin bij jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn de verkeersregels op dat punt wel eensluidend in de verschillende landen zowel binnen als buiten de EG? Het kan zijn, dat de automobilist uit een land kwam met andere verkeersregels op dat punt. Het wordt tijd dat wereldwijd afspraken worden gemaakt over dit soort regels, als die niet al gemaakt zijn.